Testad och en plan framöver

Som en del av supporten till Skoda Cycling Team så ingår ett test hos Aktivitus och i veckan var det min tur. Timingen var faktiskt riktigt bra, efter Belgien och en vecka med rätt hög volym så var denna veckan vilovecka. Dags för test ändå alltså!

Klev in på Aktivitus labb i Solna och David var testledaren för dagen. Testen i sig hade jag gjort inför 2014 hos Juan på Bosön men ändå spännande att få nya förutsättningar och ett nytt ställe.

På menyn var alltså ett tröskeltest, VO2Max och sen kastade vi med ett Wingate bara för att jag var där. Jag VET, helt crazy!

IMG_2040.JPG
Darth Magnus!

När jag gjorde tröskel- och VO2maxtest på Bosön så hamnade min tröskel på 280 W, magra 2,62 W/kg. Hemma har jag skattat FTP med hjälp av ett stegpass, som går från 10 till 1 min med stadigt ökande motstånd, då har jag fått i runda slängar 335 W. Osäker på precisionen så nu blev det ju liksom svart eller vitt. 🙂

Nu, efter ett år på FLOCKHART-metoden och ett kvartal med lite hemmaknåpat schema så var det nu alltså sanningens minut, läskigt! Upp på monarken i och iväg, först lite uppvärmning sen började vi på ganska lågt motstånd och höjde oss upp mot mjölksyran. Testledar-David stack mig i fingret och peppade genom passet för att hitta min tröskelwatt.

Monarken höjde med 40 W i taget så det tog ett tag men så bet det ordentligt.David bröt vid 360W, då hade jag gått över 4 mmol med marginal, så landade tröskeln på 320 W. Lägre än min egen självskattning, ändå en bra ökning till 3,42 W/kg inräknat min viktminskning.  Förmågan att hantera mjölksyra var bra, där behövdes inget ytterligare slipas utan kanske mest underhållas under våren och sommaren.

Sen var det dags för VO2Max, dagens absoluta höjdpunkt? Det var inte vackert utan det var bara att göra. Återigen så gapade David så att jag inte packade ihop för tidigt, men det visade sig att jag har lite att utveckla på syreupptaget, även min puls sänktes med 10 (!!) slag till 177. Förra gången hade jag 4,5 L och 42,6 i resultat, nu hade jag 5,0 L och 53,3 viktat värde. En ökning som jag är riktigt nöjd med, även om det ska upp mer i år!

IMG_2041.JPG
Jag får gå av cykeln!!

Sist av allt, så gjorde jag Wingate-test. Var ju lika bra att göra det, jag kommer nog inte göra om det för jag är ju redan byggd som en spurtare men det var riktigt roligt att se. Resultatet var att jag peakade på 1136, i Belgien peakade jag på 1137 på en spurt. Kul! Sen ska jag vässa spurten så jag kommer upp mot 1300-1400 i tillslaget, kan vara bra att kunna överraska lite. 😉

Så vad tar jag med från allt detta?

  • Jag trodde att jag skulle behöva grisa rejält runt tröskel för att kunna åka med Skoda-teamet runt Vättern på under 8 timmar. Det verkar ha löst sig redan, iallafall grundträningen. Puh!
  • Det verkar finnas potential på VO2max-sidan av saken så där ska jag sätta in stöten kommande period. Check!
  • Hade även potential att få till en bra spurt med min benstyrka så där har jag lite att vässa.
  • Benpass verkar jag ha kört klart för säsongen, det får bli lite överkropp och core för att orka hålla mot benen.

Ok, så vad bli planen för kommande tre veckor? Just nu lutar det åt att köra tre VO2-pass och ett spurtpass som kvalitetspass i veckorna. Le Peloton kanske får stå tillbaka på det sättet att jag kör med Johannas bästa grupp 3 före frukost för att ge förbränningen en bra skjuts. Sen blir det nog en omgång i gymmet per vecka för att hålla ordning på ryggen. Vips var veckan full!

 

Läste också om GP-lopp och träningstips inför dessa. Måste få till 10×15 s på 7 W/kg läste jag mig till för att få ihop ett bra klipp i spurten!

Vad har du för träningsmål för året?

3 svar till “Testad och en plan framöver”

  1. Bra fråga….. Den där sista alltså. Jag vet inte om jag ska vara ärlig. För tillfället har jag nog inga mål alls. förutom att hoja när det är skoj och känslan faller på. Likaså med löpningen. Lite utmanande faktiskt för jag vill ju inte tappa allt men jag orkar inte tänka på ”träning” heller för tillfället.

    Men vilka grymma resultat du levererar!! Chapeau!!

    Liked by 1 person

    1. Ja, det är ju det som är utmaningen lite. Gäller att hitta det som är roligt och kanske lite motion samtidigt… Så att det inte blir ”träning” utan att man rör sig naturligt. Vardagsmotion kanske? Du pendlar ju nu, lite ”back to basics”? Kanske börja orientera eller något som får dig att springa men inte tänka på det som träning? 🙂

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.