Att orka Vättern runt

För några veckor sedan låg mitt årsmål någonstans i juli/augusti med Finnmarksturen och Mörksuggejakten som två långlopp jag ville köra i år.

2015-08-09 13.18.51-1.jpg
Man blir glad av att cykla i Finnmarken

 

I och med att jag kom med i Skoda Cycling Team så har jag fått justera lite. Nu när vi var i Belgien fick vi två rejäla dagar i sadeln med 6+ timmar så det var ett bra kvitto på att det finns lite ork i gubbkroppen.

Nu tänker jag främst att vässa uthålligheten i benen och kroppen under de åtta veckor som är kvar. Tänker att jag kommer att behöva köra långpannor framöver så det blir att planera in såna på en helgdag. Samtidigt tänkte jag vässa syratåligheten mer med något pass tröskel och Pelotonen. Kanske långlopp på MTB som träning eller så blir det några breveter 20 och 30 mil mellan nu och Vättern Runt.

tss.PNG
Trainingpeaks är en sån där bra snuttefilt, pekar grafen upp, glad Magnus

Har det mesta av min träning planerad i Trainingpeaks, nu med wattmätare på Tarmacen gör att jag får en bra återkoppling om form och återhämtning. Sen är det skönt att veta att jag inte direkt tappar något på en lugnare vilovecka under en fyraveckors period utan att den behövs och att jag kan gasa vidare sen.

 

Denna veckan är en mängdvecka med en för mig rejäl volym cykling, nästan 12 timmar kommer klockan att stanna på. Sen kommer som tur är en vilovecka med lugn cykling och ett Aktivitustest i Solna på slutet. Testet ingick som en del av vårt paket genom Skoda Cycling Team så jag passar på!

Kanske får Kolmården stryka på foten i och med att det är vilovecka nästa vecka, har inte riktigt bestämt mig än.

atp.PNG
Belgien gav en liten spark i volymen, Kolmården och Billigen snart!

 

Just ett test på labb har jag varit lite sugen på för att få ett kvitto på var jag egentligen har tröskeln. Senast jag gjorde ett test var det på Bosön och då hade jag 2,6 W/kg. Nu har jag estimerat hemma med hjälp av stegpass att jag borde ligga lite norr om 3,5 W/kg. Utvecklingen är på ett par års sikt men det är skönt att se en förbättring över tid, så nu gäller det att sätta in krutet på att förvalta det och skrapa ihop lite mer uthållighet över distans.

Sen var mitt VO2Max kass vid mitt Bonsön-test så jag hoppas att jag fått upp det lite i alla fall.

Skickar med er morgonens över/under som Mattias Reck tipsade om:
https://www.strava.com/activities/547725843

Nu ska jag ut och cykla i skogen med mitt <3!

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.