Cykla med Salami, kan det vara något?

Ibland så undrar man ju hur saker går till, hur får man en pinne rakt ner i slitbanan på däcket, som sedan sitter kvar som en propp i hålet?

När jag cyklade Peloton i veckan som gick och var på väg tillbaka och hade passerat Äventyrsbanan och var på väg på motionsspåret igen så kände jag hur det small till och något hände med bakhjulet.

Först trodde jag att jag smällt en eker, när bakhjulet började spåra. Vid koll så var ingen eker av men väl en pinne som stack ur bakdäcket, mitt uppe på mönstret.

När jag petade ur pinnen så blev däcket helt platt och all luft gick ur, ingen vätska tätade där inte. Först tänkte jag lägga i en slang, sen kom jag på att jag hade lagt i ett reparationskit för tubeless i SWAT-luckan, nål och tråd typ, eller nål och salami?

Lite klurigt att få i nålen, sen ändå klurigare att få i salamin och nålen. När jag väl hade fått i den så var det ändå klurigare att dra ur nålen och få salamin att stanna kvar.

När jag väl fått till det så pös det fortafarande lite luft och jag var tvungen att dra ur salamin lite för att den skulle täta.

Nu efter någon vecka är den fortfarande tät och jag skar av den utstickade lilla biten med ett rakblad. Tänker att den får väl sitta där så länge, släpper salamin får jag väl byta däck?

Har du lagat/lagar du tubelessdäck med salami? Eller kör du slang?

Så här i efterhand var det ju sjukt trevligt att slippa stå och slabba med vätska och en slang i skogskanten.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.