Sweet

Kör som bekant Trainerroads plan för långlopp på låg volym. Några veckor in i basblocket börjar det svida lite.

Deras teori eller en träningsform är att köra mycket sweetspot för att det är tidseffektivt i förhållande till ett traditionellt, polariserat upplägg.

Har försökt följa planen efter bästa förmåga, vissa veckor går det ju inte, andra veckor går det ihop.

Nu är jag i basblocket och jag använde deras Planbuilder för att skapa en plan. När jag satt och labbade kunde jag välja ovan vid intervaller eller van vid dom.

När jag växlade mellan så såg jag att passen blev lite hårdare om jag valde att jag var van, vilket var helt ok.

Passen visade sig vara rätt hårda, speciellt efter ett gympass eller lite löpning dagen före. Fick avbryta ett pass och försöka igen dagen efter, men utan resultat. Ett avbrutet pass är också ett pass?

Jag gillade garanterat inte de där hårda starterna, eller de strösslade spurterna som kom på ett annat pass. Försökte trösta mig med att jag kanske blir mindre långsam av att fladdra totalt 40 min på ungefär tröskel mellan 06.30-07.30.

Jag inser att det är en fin gräns mellan att sova lite för dåligt med bebis hemma, jobba lite för intensivt och hinna med träningen. Än så länge funkar det och imorgon blir det ännu en smällkaramell, Austin-1 med 3x2x10 på 92-102% FTP. Can’t wait?

Nästa vecka är det sista i blocket, det ser helt vidrigt ut. Sen kommer en vilovecka med några lugna pass innan nästa block startar med ett ramptest.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.