Specialized Concept Store har varje år ett antal democyklar, i år har jag haft möjligheten att få låna en av dom, en Tarmac SL6, vid ett par tillfällen. Förra gången var det på Fiskartorpets GP, då hämtade jag den timmar före tävlingen vilket ändå fungerade förvånansvärt bra.
Denna gången fick jag låna den inför nästa veckas 13 Hills i Jönköping, uppföljaren till 12 Hills som jag varit nere och hojat med både Payman och Jonas tidigare år.
Eftersom jag under flera år ägt en Tarmac från 2015, som efter introduktionen av SL6 fick smeknamnet SL5 med motsvarande utrustning så tänkte jag att det kunde vara roligt att skriva ner mina tankar dessa två cyklar i jämförelse.
Den Tarmac jag hade blev med tiden uppgraderad till Ultegra Di2 och fick ett par Enve 4.3 kolfiberhjul. SCS demo-Tarmac SL6 kom med ett par Roval SLX24 som jag bytte mot mina Reynolds Strike 66 som normalt brukar sitta på min Shiv TT. Även sadeln bytte jag mot en 155 mm Powersadel som jag vet passar min baksida mycket bra. I övrigt är SL6an väldigt sunt utrustad med genomgående Ultegra och Specializeds egna utrustning. Vikten är alltid intressant så jag får hänga den i vågen när jag är i källaren nästa gång.
Första rundan med den SL6an blev onsdagens Le Peloton, min målsättning var att bara hänga med nu när jag är långsam efter semestern. Det gick bra, trots att Pelotonen gick över två minuter snabbare mot när jag var med sist, i början på juni. Oklart om det var SL6ans förtjänst, den gjorde definitivt inte bort sig.
Tänkte också skriva några ord om den Sprint Allez som fick ett nytt hem i veckan, även den en jätterolig cykel, speciellt med högprofilshjul.
Jag återkommer när jag hunnit logga lite fler mil på SL6an med lite tankar! Ses vi i Jönköping förresten?