Först över, sen under

Har fått för mig att det där med över och under tröskel är en bra grej för cykelcrossen. Jag tränar väldigt lite på och runt tröskel utan det brukar bli sweetspot en bit under tröskel eller högintensivt för att bättra på flåset.

wp-image-1397464110jpg
Jag och Johanna hade kommit överens om att rosa var dagens färg.

Igår var det dags för något rätt nytt, jag har testat att köra över/under-pass någon gång tidigare, då fick jag kliva av efter halva passet.

Tanken är att köra ihållande i 40 min, varje set inleds med 1 minut på 100 i kadens och följs av 3 minuter på 80 i kadens där det inte ges vila mellan utan man går direkt på 100 kadens igen. Så 1-3-1-3…1-3 i 40 minuter.

capture.PNG

Hade fattat Nils fel och hade programmerat in en åtta tröskel först, men han fick stoppat mig i tid. Det var rätt bra ändå, fick 15 min uppvärmning istället för 7 min med ökande motstånd från 2 till 2,8 kg. Sen var det bara att lägga på sista kilot i korgen och gasa upp i 100 kadens en min, sen släppa av till 80 för att ”vila” i tre min.

Det var verkligen skitjobbigt, ett riktigt skitpass. När jag låg på 177 av 177 möjliga slag och hade tre intervaller kvar så blev jag lite gnällig. Lyckades kramar ur 180 BPM ur mitt stackars hjärta på slutet så det var nog ett nytt highscore! Men om man letar efter ett pass som tillåter mycket tid i röd zon så är det definitivt rätt!

hjärta.png

En annan skrattfest var när jag trodde jag var på sista intervallen så jag ÖKAR lite kaxigt på slutet på sista treminutaren. Sen visar det sig att jag har EN enminutare kvar, jag har räknat fel. Tar några sekunder för mig att fatta läget och börja gasa igen. Sista tre minuterna så var jag inte så kaxig. Fail?

9 Replies to “Först över, sen under”

  1. Spännande. Jag kör nästan aldrig någon ”sweetspot” under innesäsongen. Brukar bli lite mera av den varan naturligt under sommaren.

    Gilla

      1. Alltid kul med lite olika infallsvinklar 🙂 Sweetspot känns som att det blir lite mycket ”mellanmjölk”. Försöker mer och mer att styra upp passen så att hårt verkligen är hårt och lugnt ska vara lugnt.
        Tex så ska tydligen träning på tröskel och strax där under slita lika mycket på kroppen som när man kör hårdare, känslan brukar dock säga nåt annat… 😉

        Gilla

      2. Ja, precis, därför ligger jag kanske 30-40 W under tröskel på sweetspot. Jag tycker den ger bra, man får bara köra mer. Men 30-40 min sweetspot före frukost ger en hel del tycker jag. Sen har du rätt, hårda pass är hårda. Det svåraste tycker jag är rullpassen/återhämtning som ofta blir hårdare än tänkt. Det är svårt att hålla sig på lilla klingan. 🙂 För mig blir mellanmjölk när jag kör ute och det blir distanspass i lite för hög fart. Ingen återhämtning och ingen pangpang.

        Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s