Att ge tillbaka, att våga

En av Le Pelotons utmaningar är förmedla varför det är viktigare att bidra i klungan än att kunna säga att jag har ”suttit med” runt hela varvet.

Denna pedagogiska utmaning kvarstår efter mer än fyra år och jag faller själv i fällan ibland, kör mer taktiskt än jag borde och hjälper inte till längst fram.  Måste börja våga mig på fler förningar så att jag kommer fram tröttare. Att våga ge tillbaka till Le Peloton så att vi kan köra fortare tillsammans.

Att bli avhängd är alltså en del av Le Peloton och helt ärligt, får jag vända innan Fisksätra så blir det ofta mer träning. Att vända tillsammans med ett mindre gäng och få jobba mer betyder för mig ett högre snittwatt än att sitta i den stora klungan. Mer träning, det är ju bra!

JhisxacMMmyVCRe0bVcBt1QChUB9-U9UUgz13TgqIas-2048x1536.jpg
Ibland blir jag framschasad för att prata… (Foto Rille)

En annan utmaning som Le Peloton har just nu är att uppvärmningen som vi har kört upp till Nacka Forum verkar vara lite beroende av vilka som kommer upp och kör och vilka som kommer först ur containerbron vid Sickla Köpkvarter. I veckan var det återigen cyklister som ville cykla långa loopen som blev avhängda innan startskottet gick vid rondellen i Nacka forum vilket är lite tråkigt. Nästa gång är det kanske min tur, eller din?

Strax innan vi cyklar iväg från Urban Deli brukar jag påminna om att det inte är biten från Sickla till Nacka som kommer att göra dig trött. Det är Le Peloton, som gör dig trött. Om du är stark, ta fler förningar, gör det från Nacka Forum fram till Enskededalsskylten.

Vad vill jag då egentligen säga med detta? Le Peloton består hur vi än gör, det är mer en fråga om vad du är ute efter. Vill du kunna säga vid frukosten att du ”satt med” eller att du har fått ett rejält träningspass?

 

 

4 svar till “Att ge tillbaka, att våga”

  1. Tack Magnus för denna blogg. Du har helt rätt, man ska ju våga sitta i fronten även om man tappar kraften sen och kan inte vara med i klungan under hela loopen (vilket är mitt dröm). Ville poängtera en annan utmaning vilket är något farligare: att köra mot rött. I onsdags var det nästan hela klungan som körde mot rött i korsningen Varmdövägen/Saltjsöbadsvägen. Det värsta som kan hända är både olyckor och dåligt rykte.

    Liked by 1 person

    1. Tack själv för att du tog dig tid att läsa! Ja, köra mot rött är absolut inte bra. Satt med i klungan på onsdagen och det var inget vidare, ljuset slog över till rött när de första rullade över stopplinjen. Det är upp till alla oss som cyklar i Peloton att påtala när medcyklisterna går över mittlinjen eller kör mot rött. Det är träning och alla ska komma till frukosten intakta. 🙂

      Gilla

      1. Jag stannade…. Och hamnade ännu mer på efterkälken. Det är ju asbra att stanna för rött om de första kör mot typ gult. Då får man ju en mindre klunga som kan jaga som fasen och köra slut på sig själv. För några år sedan var det mer att alla slet som djur (som jag kommer ihåg iaf) och blev man (oftast, typ alltid jag) avhängd så blev man. Men oftast så var vi flera som blev avhängda och kunde kämpa tillsammans. Nu verkar fler mest vilja skriva på sociala medier att man satt med. Som om det skulle vara den bästa träningen? Fast det är ju klart, det låter ju bättre att kunna säga att man satt med än att man (som jag igår) sprängde sig själv i Lindalen och fick hoja själv till LeMond.

        Liked by 1 person

  2. Insiktsfulla kommentarer som verkar upplysa Pelotons verkliga syfte! Ska använda Stravas ”suffer store”/”points in the red” för att bedöma hur mycket skit jag hinner sparka (trampa?) ur mig 🙂

    Liked by 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.