Slanglöst hemma

Både min Camber och min SuperX har slanglösa hjul och på min Camber har jag faktiskt fått upp däcken med hjälp av en SKS Rennkompressor. Det borde inte vara möjligt. 😀

På min SuperX gick det sämre, de 38 mm breda Specialized Trigger jag ville ha på ville verkligen inte. Var till slut nere hos Jonas på SCS för att få hjälp med bra gucka och kompressor. Då gick det galant!

När jag var i Dalsland så var jag tvungen att släppa luften ur framhjulet, givetvis gick det inte att få upp det på fälgen igen så jag rullade runt de dalsländska skogarna med slang i.

Så efter att ha fått frågan av Cykelkraft, om det fanns något hos dom jag ville testa så föll valet ganska snabbt på en Bontrager Flashcharger. Egentligen en blandning mellan pump och kompressor. Man fyller en tank och sen chockar man däcket på plats när ventilen öppnas. En liknande anordning går ju att bygga för småpengar baserat på en PET-flaska och saker från typ vuxendagis.

2016-06-06 10.59.14.jpg
Mycket metall i denna

Bontrager pump känns riktigt rejäl och det borde den ju göra, den ska ju gå att förladda med typ 10 bar.

Tog fram mitt framhjul som trilskas och pumpade upp till grönt på tanken, kopplade in och öppnade. Allt pös vid sidan om första gången. Efter att ha satt däcket ordentligt på plats igen blev det ett nytt försök och då funkade det ju strålande.

2016-06-06 11.00.13.jpg
Upp till grön ska den, sen är det bara att dra i handtaget.

Typisk bra att ha grej om man bor så en liten kompressor inte är ett alternativ, eller om det är som för oss, långt till närmaste mack.

2016-06-06 11.06.36.jpg
Skickade i 60 ml gucka

Efter ett försök poppade framdäcket upp på fälgen så jag gick vidare till mitt lätta bakhjul till Cambern.

2016-06-06 11.07.17.jpg
Smidigt med spruta när man ska fylla på

Sen var det bara att dra ur ventilen, fylla på och ge däcket en omgång.

2016-06-06 11.05.37.jpg
Världens viktigaste nyckel! #punkakungen

Jag drar mig för att byta däck efter säsong, kanske för att jag tycker det brukar innebära gråt, svett och tandagnisslan. Nu blir det kanske oftare?

Tack till Cykelkraft för samarbetet!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s