Giant Alpecins långa 40/20 testat

Red: Ändrade titeln eftersom det inte är ett över/underpass som sådant. 🙂

När jag lyssnade på intervjun av Mattias Reck så berättade han att de körde mycket 40/20-intervaller på Giant-Alpecin. Dels 4×6 min och dels längre intervaller på 2×20 min i klättringar på Kanarieöarna (eller var det Mallorca?).

Eftersom jag inte har tillgång till en 60+ min stigning utanför knuten fick det ju bli ett test inomhus.

Efter att ha kört korta intervaller, Le Peloton och styrka i veckan kändes det som att 2×20 min vore passande, egentligen är jag inte i läge för att köra tröskelpass men lite får man väl leva? Efter lite räkenskaper på en post-it samtidigt som jag sneglade på Micke Fs 60/30-intervaller så bestämde jag mig för att testa med 110% av tröskel på 40 s arbete och ner på 85% av tröskel på den aktiva vilan.

Tidigare i mitt schema från Micke så hade jag två varianter, antingen 30/15 eller 60/30 och detta passet likar det senare väldigt mycket… Jag tyckte båda var vidriga.

Det var inte så mycket mer att säga än att ladda lite mentalt inför och hoppa upp på monarken. Efter uppvärmning så bar det av.

Fyra kilo i korgen och snittkadens på 90 för arbetet och 70 vilan var målet så det var bara att gneta på.

Capture.PNG
90/70 i kadens på monarken

Jag hade faktiskt glömt vilket skitpass över/under-intervaller är. Det är lite för jobbigt på arbetsdelen och för lite vila och för mycket aktiv mellan.

Efter första tjugan så bestämde jag mig för att känna efter hur långt jag kom i andra innan jag skulle få bryta.

Helt utan jävlaranamma så gnydde jag mig igenom sista tjugan. Att ligga och nosa på rött och se pulsen gå ner några slag varje minut medans pulsen bankar i huvudet var inte den roligaste avslutningen jag varit med om.

Strava:
https://www.strava.com/activities/475940212

 

image
Illustrativ bild för jobbigt pass

 

2 Replies to “Giant Alpecins långa 40/20 testat”

  1. Bra kämpat 🙂 I båda våra varianter slår vi av så mycket det går på 20 sekunders vilan! Att köra 2×20 min på 10% över tröskel är nog lite för tufft för att under ”vilan” ligga kvar med hyfsat tryck. Vi fokuserar mest på att kunna bibehålla trycket i 40 sek!

    Liked by 1 person

    1. Tack för ditt svar Mattias! Det var en sån sak som jag faktiskt undrade över efter podden. Många kör ju en aktiv vila på 75-85 % men då är det inget att skämmas för om jag släpper av i vilan på kvällens planerade 4×6 min 40/20? Bara låta benen gå runt? På tabata exempelvis så slår jag av helt och trampar baklänges på TC.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s