Som jag nämnde i lördags så har jag gjort en liten uppdatering på hjulsidan. Först och främst så har jag funderat på vad jag ska ha för höst/vinter/vårdäck på Cambern, de Maxxis Ikon som gått hela sommaren var lite väl hala när det började bli lite blött…

Sen blev det liksom en snöbollseffekt, jag lovar!
Till slut hjälpte Markus mig att virka ihop hjul med fälg från Light Bicycles på DT-nav, DT Comp och alunipplar. Hjulen vägde nästan precis 1 600 gr vilket var en lättning på nästan 200 gr mot Rovalhjulen.
Väl hemma tejpade jag ett lager med Stans gula tejp, i med ventil och på med däcken. Efter att ha skakat hjulen lite så vätska i så satte sig skarven mot kanten och de poppade upp som ingenting, med fotpump! Jag har nog inte varit med om något lättare, jag brukar få gå och använd patron eller kompressor.

Däcksvalet blev en återgång till Schwalbe, efter att ha vänstrat lite med Maxxis, både Chunkey Monkey som de tillverkar för On-One och deras egna Ardent och Ikon.

Efter att ha scrollat metervis med forumtext om olika typer av däck så såg jag att Magic Mary/Nobby Nic var en möjlig kombination så jag slog till på en omgång såna i kladdigt trailstargummi. Som kronan på verket gick jag ner från 200/180 till 180/160 på bromsskivorna för att få lite modulation på XT-bromsarna.

Efter ett en premiärtur på ett par timmar får jag säga att jag är väldigt nöjd. Nya Nobby Nic sög sig fast fantastiskt bra i underlaget, enda gångerna det släppte var när jag fick lite för mycket vikt på framhjulet.
Magic Mary fram var en ganska stabil madam, hade 1,5 bar och däcket kändes rätt stumt trots det låga trycket. Skulle nog kunna gå ner ytterligare för ren stigcykling, det var inget tillstymmelse till genomslag utan jag började fundera på om däcket var lite för köttigt för Hellas, eller cyklar jag bara för långsamt? Kanske för van vid sladdriga XC-däck efter en sommar på Ikon?
Hjulen i sig kändes riktigt bra, höll spåret fint och spårningen som jag känt ibland när jag provocerat mina Roval Fattie utför i kurvor var borta.