Första intryck av Tarmac 2015

Årets Tarmac lanserades med buller och bång som en en uppdatering efter SL4:an som funnits några år. Som i allt så är ju så klart den nya modellen EONER mycket bättre, byggd av nya och fräckare alver i sagolandet.

Min Venge var sedan 2012, en av de allra första generationerna. Den har fått ganska mycket ”sådär” återkoppling. Exempelvis sägs den vara väldigt oaero för att vara aero, tung, stötig och mjuk. Allt sånt som man letar efter i en snabb cykel, eller hur? Men det gör inte så mycket, jag har haft en förmåga att köpa skitcyklar, min Cannodale Supersix som jag hade förut blev 49e av 50 testade kolfibercyklar i Tour. Den imploderade ju typ när jag cyklade i Alperna!

Uttjatad men illustrativ bild på en Venge.
Uttjatad men illustrativ bild på en Venge.

Får säga att jag håller kanske med om att den kanske var lite mjuk i alla fall. Eller ja, jag tyckte den var komfortabel (!?). Speciellt eftersom det gick i 27 mm ballong-Dugast så fanns det ingen anledning att sitta och skallra tänder på 21 mm Conti-tuber. (Jag har en gång stannat och hoppat av cykeln för att kolla efter punktering med 21 mm Conti-tuber. Undvik.) Den Venge som jag hade var en S-Works med Specializeds magiska älvstoft kallat FACT 11r så den var också ganska lätt. Speciellt med SRAM Red och mina FFWD-tubhjul så vägde den in på 6,47 kg inkl allt.

Vi hade riktigt roligt ihop och det var en bra cykelkompis som bara rullade!

2015-10-04 12.27.24.jpg
En 2015 års Specialized Tarmac Expert Pro Race exakt 2 mil från Stockholm

Den nya Tarmacen DÅ?! Kom till sak blåsbälg!
Jo, tack som frågar. Den är faktiskt styvare än min Venge, verkar svälja ungefär samma storlek på däck och är neutralare i gången. En elak tunga skulle kalla den död, jag tycker att varje tramptag är neutralt och det känns som att varje tramptag går ut i bakhjulet. Säkert helt placebo! En annan sak som jag noterar är att i och med att cykeln är styvare så känns också vägvibrationer genom sadel och styre.

Två saker kan påverka, dels har jag 28 mm Conti 4 Season på ett par 32 ekers aluhjul så om dom hjulen/däcken är styvare än mina tubhjul så är det klart att det känns genom. Sen är sadelräls, styrstam och styre i metall så jag tänker mig att i alla fall styret är lite (känns mycket) styvare än mitt S-Worksstyre som satt på  Vengen (åh, vad jag saknar det styret).

En sista sak är att min Tarmac är tyngre, knappa kilot med mekanisk Ultegra 6800 vilket kanske påverkar på totalen. När jag sitter på den känns den å andra sidan inte tung utan ganska sprättig. När man ställer sig upp så skjuter det ju på!

Två uppgraderingar som jag drömmer lite om är dels ett växelkit med elektrisk Ultegra, det hade varit ball att testa, och dels en Power2Max-spindel till vevpartiet så att jag har wattmätare med hela tiden, så jag kan hålla minutiös kontroll över min aerodynamiska spolform utvecklar sig.

Stort tack SCS för snabb service när jag äntligen fick tummen ur och slog till på en ny Tarmac. Lycka till ”Vengan”, vi hade ju riktigt roligt ihop, kompis!

2 Replies to “Första intryck av Tarmac 2015”

  1. Du har hajat grejen. Specialized är för svenssons eller hipsters som vill vara inne. Allt enligt Happy!! Du å ja!!

    Gilla

    1. Ja, det är skönt att få vara lite hipp och inne för en gångs skull. Hade den bara cyklat själv så jag kan sitta i soffan och äta hade allt varit rosa och guld!

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.