Jag hade tänkt skriva något surt som suddgummi, mountainbikedäck, episkt, trögt och glacial hastighet.
Sen på senvintern pumpade jag däcken och gick från strax över 1 bar till 4 bar i däcken inför efterföljande Le Peloton. Så nu har jag egentligen inte så mycket ont att skriva om däcken. Jo, förresten, jag har vurpat med dom två gånger. Båda gångerna när jag kommit ut på nysnö med blankis under. Vid de tillfällena hade varken jag eller däcken en chans.

Vad var det då jag köpte? Jo jag skaffade Continental TopContact II till min vintercykel. Det är ett friktionsdäck från Tyskland som skall rulla lättare än dubbdäck men nästan ha samma vintergrepp. Till min CX har jag sedan tidigare Schwalbe Marathon Winter som rullat några vintrar. Tanken var att alltså att offra väldigt lite för att få i princip dubbdäcksprestanda till en lättare vikt och ett lägre rullmotstånd.
Så här långt har däcken gått ett antal distanspass, från nån timme till fyra timmar i slask och annat skit. Det enda jag har att säga något illa om dom är att jag faktiskt vurpade två gånger med dom. Båda gångerna jag åkte på arschlet så var det på blankis som hade fått sig ett par cm nysnö på sig. Jag är osäker på hur ett rent dubbdäck hade betett sig. Mitt sällskap hade 600+ dubb totalt och stod inte på näsan så visst är det skillnad när man har wolframspets som biter i underlaget. Å andra sidan så rullar TopContact betydligt lättare.
Jag är riktigt nöjd och kommer att cykla med dessa kommande vinter också!