Hjulklapp till MTB nästa år

I all sin prakt (Foto: Twentynineinches.com)
I all sin prakt (Foto: Twentynineinches.com)

På min Camber EVO så satt det ett par fina, breda Roval-hjul på vid leverans. Har aldrig haft en cykel med så breda fälgar som dessa, de är 30 mm i innermått vilket gör de så breda som gamla downhillfälgar. Förr i tiden, när jag började cykla MTB på allvar, så fanns det exempel som Sun Rims Double Wide som hade biffiga 33 mm innanför fälgkanterana. Enorma och tunga fälgar.

Dubbelt så bred, dubbelt så tung!
Dubbelt så bred, dubbelt så tung!

Dagens Fattie 29-fälgar är långt från dessa gamla dinosaurier, de är förberedda för slanglöst och Traverese-hjulen är byggda för att både vara starka och framför allt lätta trots bredden på fälgen.

De är ekrade med 20 och 24 DT Revolutionekrar, fram respektive bak. Konstigt nog så funkar det, hjulen är dock inte helt stumma och styva utan följsamma med mig på 90+ i sadeln, men utan att ge med sig.

Har testat att köra dom slanglöst vilket var riktigt ”enkelt” att få till, även med en golvpump hemma i lägenheten. Man ska nog ändå ha en golvpump som ger lite mer luft per slag än en SKS Rennkompressor som jag har. Fick till slut ta en kolsyrepatron och då small dom upp på fälgen enkelt.

Själva 30 mm profilen på fälgen ger en positiv effekt på däcken som sitter på, de får en fyrkantig profil vilket ger ett bra rull och fint kantgrepp i sväng. Körde med dessa hjulen på långlopp och jag såg inget negativt i att ha så breda fälgar. Det skulle väl vara att cykeln i sig är ganska tung men det är ju ett helt annat inlägg. 😉

Till nästa år tänkte jag byta till ett par fälgar från Light Bicycles i lika bredd och DT-nav. Säkert helt i onödan så det ska bli kul att se om det är någon skillnad mot Specializeds originalhjul.

Så klart det är

35mm-wide-29er-rims-beadless-for-bicycle-trail-or-mountain-bike-enduro-with-tubeless-compatibility
Lätta OCH breda fälgar säger du? Spännande säger jag!

LBs fälgar ska väga runt 420 gr för en fälg med 30 mm innermått, det är mitt emellan en Stans Crest-fälg och deras Arch EX i vikt vilket får anses vara helt OK. Har räknat på det och vikten kommer nog att hamna runt Roval-hjulen fast med 32 ekrar och kanske DT Comp istället för Rev.

Återkommer med intryck!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: