Som jag skrev tidigare bytte jag lite delar på min Kona som jag köpte förra vintern. Konan som verkar vara den sista i sin generation av Unit 29ers med Dedacci-rör är egentligen en 29er Explosif med annan lack och utan växelöra. Växelörat går att beställa separat för höger dropout.
Original satt Avids BB7-bromsar och det bästa sättet att beskriva dom är nog genom att beskriva dom som ett par riktigt bra V-bromsar. Under vintercyklingen har dom beckat igen totalt i vajerhöljena så jag fick lite spontan underarmsträning.
Sen fick jag en taco på framhjulet så jag gjorde en beställning på ett Hope Pro2-framnav och en Tn719 fälg. DT:s ekerverktyg skvallrade om ekerlängd och ECI hade ekrar och nipplar över disk. Jag fick också nöjet att handla tyg-fälgband. Kalla mig gammaldags men jag gillar verkligen känslan av det i kontrast till ett svetsat fälgband i plast (som kanske är mycket bättre vad vet jag?).
Bromsarna åkte av och ersattes av ett par Formula K24 med 160mm skivor som verkar vara riktigt sköna, faller det väl ut får nog Tööööööörnern ett par också.
Vid premiären var det extra gött att kunna konstatera att det faktiskt gick att trycka på uppför vägen till TV-tornet efter max-stoppet. De få vägmil jag fått ihop tillsammans med Johan verkar ha gett resultat! Mer sånt åt Folket!
Bilder kommer!
Tygband är det näst bästa, plastband det sämsta. Bäst är vanlig eltejp och finns sÃ¥ gott som alltid hemma. 🙂
Var glad att du inte hade riktig V-broms över vintern, det äter belägg och fälg…
GillaGilla