Ã…rets genomgÃ¥ng av hojen

I början på förra veckan började jag gå igenom cykeln för att smörja allt, byta lite och se vad som behöver åtgärdas i övrigt.

  1. Gaffeln var säkert full med guck, så där bytte jag semibad-oljan till 5W olja som Enduro Fork Seals tipsar om och satte i deras klarblå packningar. Packningarna och foamringsen som satt i orginal var snustorra så jag undrar hur mycket dom smorde egentligen. Semibad-oljan som rann ur var faktiskt helt OK efter 18 månader. Klockrent!
  2. Alla jävla leder i bakvagnen fick ju smörjas, urk, men vad gör man. Fick till och med smort de små trista lagringarna vid dropoutsen som aldrig vill ta fett annars.
  3. Sen var det dags att byta kedja och kassett. Jag var dum nog att handla och montera en LX-kassett när hjulen var nya utan att veta att man skulle ha pÃ¥ en med spindel, typ en XT… Med en borrmaskin, skruvstäd, mejsel och lite annat smÃ¥tt och gott sÃ¥ fick jag loss alla jävla dreven var för sig! Nu har jag iallafall fÃ¥tt pÃ¥ den nya xt-kassetten och xtr-kedjan. Gapflabbet kom ju när jag skulle hoja runt Snapphanebanan, dÃ¥ rasslade kedjan pÃ¥ mittenklingan sÃ¥ jag fick köra runt pÃ¥ lilla och stora klingan… (btw, där sitter en deore-klinga istället för den gamla truvativklingan pÃ¥ mittposition nu…)

Efter detta smetade jag på nånslags Pedros Drylube (taftologi?) och sen har det bara varit att hoja.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s